Tuija Rummukaisen kirjassa ”Huippumyyjä: Ominaisuudet &
tositarinoita”(2008/Yrityskirjat) hän kertoo huippumyyjistä ja ominaisuuksista,
jotka yhdistävät heitä. Kirjaa varten Rummukainen väittää haastatelleen 120
myyjää, jotka suoriutuvat ja tienaavat paremmin työssään, kuin keskivertomyyjä.
Kirjassa selvitetään miksi huippumyyjät pärjäävät paremmin, sekä mitkä asiat
vaikuttavat heidän menestykseen.
Kirjan kirjoittaja omistaa yrityksen nimeltä ”Human Energy
Oy” jossa hän kouluttaa yrittäjiä, myyjiä ja esimiehiä huippumyyjiksi sekä
huippupomoiksi. Yrityksen sivuilla myös lukee, että he ovat Trafin (Liikenteen
turvallisuusviraston) hyväksymä koulutuskeskus. Tämä on mielestäni hiukan
hämärää, sillä en ymmärrä miksi Liikenteen turvallisuusvirasto haluaisi tai
edes tarvitsisi hyväksyä yritystä koulutuskeskuksena, joka käytännössä kehittää
myyjiä henkisesti. Eikä kyseinen yritys liity liikenteeseen millään tavalla.
Kirja on jäsennelty osiin, joissa selvästi käydään läpi
tiettyä osa-aluetta huippumyyjän ominaisuuksista. Joita ovat esimerkiksi
ajanhallinta, tuotetietoisuus ja asenteen muokkaaminen. Näihin kappaleisiin sisältyy
yhteensä 28 tiettyyn osa-alueeseen sopivaa haastattelua erialojen myyjiltä sekä
esimiehiltä. Mielestäni nämä haastattelut ovat erityisen tärkeitä tähän
kirjaan, sillä ne motivoivat lukijaa kertomalla kuinka helppoa myyminen on
tosielämässä, ja uskon että kirjan päätarkoitus on nimenomaan motivoida itse
keskivertomyyjää.
Kirjan ulkoasu on siisti ja pelkistetty. Yleensä ottaen
kokokirjassa on todella vähän visuaalisia elementtejä. Ainoita maininnan
arvoisia elementtejä ovat kappaleiden edessä olevia havainnollistavia kuvia,
jotka liittyvät kyseisiin kappaleisiin. Myös kirjassa olevia haastatteluita
rajaa erilainen marginaali, kuin muussa tekstissä. Marginaaleista pystyy
tunnistamaan, milloin kirjoittaja puhuu itse ja milloin hän referoi
haastateltavaa.
Teksti on käsikirjantyylistä; asiallista ja helposti
luettavaa. Tekstissä on kuitenkin paljon käsitteitä ja termejä jotka, ovat
kohdistettu myyjille tai myynnistä kiinnostuneille. Kirjan aloitus on hyvin
tyypillinen, kirjoittaja käy läpi kevyesti kirjan osa-alueet ja antaa heti
muutaman neuvon myyntiin liittyen. Lopetuskappaleeseen taas sisältyy yhteenveto
ja vielä muutama haastattelu, mikä oli mielestäni hieman ihmeellistä. Sillä
yhteenveto oli todella tiivis ja haastattelut eivät sopineet mielestäni kirjan
loppuun. Aivan kuin kirjoittaja olisi turvautunut haastatteluihin täyttämään
muuten tyhjää kappaletta.
Kirjassa käydään paljon läpi ominaisuuksia, mitkä erottavat
huippumyyjän keskivertomyyjästä. Puolet näistä ominaisuuksista pystyisi ihan
kuka vain päättelemään itse. Kyseisiin ominaisuuksiin kuuluu esimerkiksi,
huippumyyjä tekee töitä noin kello 7-16 ja työpaikalla he keskittyvät työhönsä.
Huippumyyjät myös suunnittelevat työpäivänsä ja tapaamisensa, heillä myös on
kilpailullinen asenne ja he eivät luovuta helpolla. Yhteenvetona on se, että
huippumyyjiä ei määrittele niinkään heidän persoonallisuutensa tai
luonteenpiirteet. Heidät määrittelee se, kuinka he suhtautuvat työhönsä ja
kuinka paljon he panostavat uraansa.
Teoksen tietoaineisto on mielenkiintoinen. Kirja on
kirjoitettu hyvin pitkälti Rummukaisen omien tietojen, kokemusten ja hänen haastattelemien
myyjien perusteella. En usko, että kirjan väitteitä tukee suoraan mitkään
tutkimustulokset. Kuitenkin uskon, että kirjan neuvot kehittävät ihmistä enemmän
myös työntekijänä, kuin pelkästään myyntialan eksperttinä. Tekstissä
Rummukainen ei turvaudu viittaamaan lähteisiin, joten hän luultavasti pitää
omaa sanaansa tarpeeksi luetettavana lähteenä. Kuitenkin kirjan lähteinä on
kirjoja kuten: Sarasvuo Jari, Jarla Pertti: Myynnin korkeajännitys (WSOY 1998),
Bettger Frank: Miten minusta tuli huippuluokan myyjä (WSOY 1953) ja Laine
Petteri: Myynnin anatomia (Talentum 2008), jotka ovat suosittuja samankaltaisia
myyntiinliittyviä arvostettuja kirjoja.
Hieno esittely oli.
VastaaPoistaKirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaSelkeä, hyvin aiheessa pysyvä!
VastaaPoistahyvin tehty
VastaaPoistaLoistavasti tehty.
VastaaPoistaHyvä esittely.
VastaaPoistaHyvä esittely. Pysyy tosiaankin hyvin aiheessa ja vastaa annettuihin kysymyksiin.
VastaaPoista